۱۹ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۱
کد خبر: ۷۶۱۳۴۳
افشین علا:

مقام معظم رهبری یکی از شگفتی‌های روزگار ماست 

مقام معظم رهبری یکی از شگفتی‌های روزگار ماست 
نویسنده و شاعر برجسته گفت: مقام معظم رهبری یکی از شگفتی‌های روزگار ماست که از میان مسئولان حوزه شعر را رصد می‌کنند و من هرگز نتوانستم محاسبه کنم با این همه دغدعه و مشغله چطور در حوصله ایشان می‌گنجد.

به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی خبرگزاری رسا، نشست بخش کودک و نوجوان کنگره ملی شعر و داستان امر به معروف و نهی از منکر روز دوشنبه ۱۸ تیرماه ۱۴۰۳ با حضور حجت الاسلام والمسلمین حاج علی‌اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در سالن جلسات شورای سیاستگذاری ائمه جمعه برگزار شد. 

 افشین علا نویسنده و شاعر برجسته کشورمان در این نشست برگزاری این رویداد را با حضور امام جمعه محترم تهران را اتفاق زیبایی عنوان کرد و ابراز امیدواری کرد شاهد رقم خوردن رویداد‌هایی مشابه در سایر نهاد‌ها و مراجع فرهنگی و اعتقادی نظام باشیم. 

 
وی گفت: مقام معظم رهبری یکی از شگفتی‌های روزگار ماست که از میان مسئولان حوزه شعر را رصد می‌کنند و من هرگز نتوانستم محاسبه کنم با این همه دغدعه و مشغله چطور در حوصله ایشان می‌گنجد. 
 
افشین علا با بیان اینکه برخی این را نمی‌پسندند که اتفاقات سیاسی نمی‌تواند منشأ سرایش شعر باشد، درحالی که من اعتقاد دارم بعضی از این وقایع بسیار تاثیرگذار است و می‌تواند تاثیر تمدنی و فکری برای یک نسل و نسل‌های آینده داشته باشد. 
 
این شاعر برجسته خاطرنشان کرد: در دوره مشروطه هم شاهد پیدایش نسلی از شاعران بودیم که وقایع سیاسی روز را در ادبیات به تصویر می‌کشیدند و حتی کار به جایی کشیده بود که بعضی از نطق‌ها و ماجرا‌هایی که در مجلس آن زمان می‌گذشت مضمون آثارشان می‌کردند. شعرای عصر مشروطه گرایش‌های متناقضی داشتند، ولی در قبال تحولی که با آن مواجه بودند، احساس وظیفه می‌کردند. 
 
وی اظهار داشت: مشروطه تحول بزرگی بود و ما ایرانی‌ها آن را پذیرفته ایم و گرامی می‌داریم، اما مشروطه کجا و انقلاب اسلامی کجا؟ آیا شاعر معاصر می‌تواند در مقابل وقایع انقلاب بی تفاوت باشد؟ انقلاب اسلامی یک جریان سیال است و تمام نشده است. حکومت حاکمیت اسلامی در جمهوری اسلامی تحقق یافته، اما نهضت جهانی اسلام همچنان ادامه دارد. 
 
افشین علا با تاکید بر اینکه ما نمی‌توانیم به بهانه تلخ‌کامی‌ها و نابسامانی‌ها و ضعف‌هایی که در عرصه اجرا و تصمیم‌گیری می‌بینیم حیطه انقلاب را تنها بگذاریم، ابراز کرد: من از شاعران، نویسندگان و اصحاب قلم می‌خواهم نهضت مترقی ۵۷ به رهبری امام خمینی را فراموش نکنند. بعد از امام هم این پرچم به دست کسی است که بیش از هر کس دیگری با ادبیات و فرهنگ است و چطور ما می‌توانیم در قبال وقایع بسیار مهمی که پشت سر هم می‌افتد، بی‌تفاوت باشیم. 
 
شاعر و نویسنده مطرح کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: در ادبیات کودک دو نظریه بیشتر عام و فراگیر است: برخی قائل به این هستند که در ادبیات کودک ما نباید وجه تعلیمی را مدنظر قرار دهیم، بلکه باید صرفا کودک بود. باید شاعر کودک قد خود را پایین بیاورد و هم افق با نگاه بچه‌ها به وقایع نگاه کند و یک مضامین بکر، زیبا و شاد برای بچه‌ها به منصه ظهور بگذارد. این از جهتی خوب است و باعث می‌شود ما بچه‌ها را با جلوه‌های زیبای زندگی آشنا کنیم که از زندگی بتوانند لذت ببرند. 
 
وی افزود: نگاه دیگری نیز وجود دارد که ضمن پایبندی به آن نگاه، به وجه تعلیمی ادبیات کودک معتقد است و آثار فرهنگی و ادبی را بدون وجه تعلیمی به مشروعیت نمی‌شناسد. من طرفدار این نگرش هستم.  
 
افشین علا با بیان اینکه شعر کودک در روزگار ما بعد از پیروزی انقلاب خوش درخشید و تعداد زیادی از شاعران برای کودک و نوجوان وارد میدان شدند. در دهه ۶۰ و دهه ۷۰ این درخشش از نظر محتوایی بسیار بالا بود و هر چه گذشت اگرچه تعداد شاعرانی که به این جرگه بیشتر شد و ما شاهد ده‌ها و صد‌ها شاعر جوان هستیم، اما یک مقدار سهل انگاری دیده می‌شود.  
 
شاعر و نویسنده مطرح کشورمان گفت: محصولی که ما به عنوان شعر کودک ارائه می‌دهیم برای ماندگاری و اثرگذاری اول از هر چیز باید به معنای واقعی کلمه شعر باشد و در تمام ویژگی‌هایی که به معنای عام در شعر وجود دارد نباید از دایره واژگانی و زبان استوار و آموزه‌ها غافل باشیم. 
 
وی با بیان اینکه در شعر کودک دچار آفتی شده ایم و عده‌ای از شاعران بسیار شعاری کار می‌کنند، گفت: این شاعران وقتی می‌خواهند مفاهیم اعتقادی و انقلابی را به بچه‌ها ارائه دهند از مضامینی بزرگسالانه و شعاری استفاده می‌کنند که این روش اثر نخواهد کرد.
ارسال نظرات